Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Almedalen
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Frukostseminarium Stockholm
Inbound marketing
Inför valet
Jobba hos oss
Julgåva
Krisövning
Lunchseminarium
Lunchseminarium Göteborg
Lunchseminarium Stockholm
Mingel
Narva lanserar
Narva växer
Nyhet
Panelsamtal
Samarbete
Samtal
Spaning
Tävling
Tips
Veckans spaning
Vinst
Webbinar
Webinar

Allergisk matstrupe, eller Eosinofil esofagit (EoE), är en relativt nyupptäckt sjukdom och kännedomen är låg bland både läkare och patienter. Mörkertalet är stort och många drabbade förblir odiagnostiserade. I stället för medicin får de hitta egna vägar runt sina symtom för att få vardagen att fungera.

Vi på Narva fick i uppdrag av läkemedelsföretaget Vifor Pharma att skapa en sjukdomsupplysande kampanj. Målet var att få människor med symtom att besöka sin läkare.

 

Insikt, strategi och produktion
Vi utgick från insikten att för många patienter, är symtomen mer än bara fysiska. Vår strategi blev därför att vid sidan av de fysiska symtomen, även belysa de beteendemässiga och psykologiska aspekterna av sjukdomen.

Vi började med att skapa en kampanjsajt som vi optimerade för att få besökarna att göra ett självtest. De vars test indikerade EoE-symtom uppmanades kontakta sin läkare.

För att driva trafik till sajten producerade vi filmer som vi distribuerade i sociala medier, play-kanaler och nyhetsmedia. Vi skapade även Google-annonser som fångade upp det ökade intresset för sjukdomen.

 

Resultat
Sammanlagt besökte mer än 35 000 personer kampanjsajten. Av dem gjorde 10 073 självtestet och över en tredjedel av testerna indikerade ett positivt resultat. Tack vare kampanjen nådde Vifor Pharma ut med viktig information till mängder av patienter som riskerade att förbli odiagnostiserade och obehandlade.

allergiskmatstrupe.se

Vifor Pharma – Allergiskmatstrupe.se