Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Frukostseminarium Stockholm
Inbound marketing
Jobba hos oss
Julgåva
Krisövning
Lunchseminarium
Lunchseminarium Göteborg
Lunchseminarium Stockholm
Mingel
Narva lanserar
Narva växer
Nyhet
Samtal
Spaning
Tävling
Veckans spaning
Vinst

Utmaningar
Trafiksäker syn är ett initiativ för att göra återkommande synundersökningar obligatoriska utöver den synundersökning som görs i samband med att man tar sitt körkort. Sverige är ett föregångsland inom trafiksäkerhet i många avseenden. Men när det kommer till att kontrollera förarnas syn sticker vi ut negativt. Parallellt genomför Trafiksäker syn aktiviteter som riktar sig mot bilister för att öka kännedomen om de risker nedsatt syn kan medföra i trafiken. Målet med insatserna är att få fler bilister att utföra fler synundersökningar på eget initiativ.

Strategi
För att uppmärksamma och öka kännedomen om trafikrisker kopplat till försämrad syn, genomfördes en digital kampanj på Facebook. Kampanjen var aktiv under jul och nyår eftersom högtider i allmänhet är en period där trafikrisker är ett ämne som diskuteras i högre grad.

Resultat
Till kampanjen producerades en rörlig infografik till annonserna samt en kampanjsida där man kunde läsa mer. Infografiken lyfte fram etablerade riskbeteenden kopplat till bilkörning, för att sedan leda in på det som inte är lika självklart – trafikrisker som beror på försämrad syn. Kampanjen fick ett starkt genomslag i målgruppen med 6.000 besökare på kampanjsidan, vilket är en ökning på 120% från benchmark. Andelen som klickade sig vidare (CTR) blev 7,04%, vilket också är en anmärkningsvärd siffra i förhållande till benchmark för Facebook på 1,49%.

trafiksäkersyn.se