Utmaning
Förändring, utmaning och hård konkurrens beskriver marknaden där nya Hjerta lanseras. Kapitalförvaltaren Monyx och förmedlarorganisationen Hjerta har gått samman under det nya gemensamma varumärket – Hjerta. För att nå målet och bli en av Sveriges ledande finansiella rådgivarorganisationer krävs ett omfattande varumärkesarbete. Den nya identiteten och gemensamma varumärket ska förmedla kompetens, resurser och bevara det unika med Hjerta – entreprenörskap och styrka på lokala marknader.
Strategi
För att skapa ett starkt gemensamt varumärke som når fler kunder och förmedlar det unika med Hjerta tog Narva fram strategiska rekommendationer. Baserat på ett omfattande insiktsarbete skapades en positionering som tydligt differentierade Hjerta från konkurrenterna. Det nya varumärket lanserades på Alla hjärtans dag med kommunikation och PR-aktiviteter. Under våren genomfördes digitala kampanjer i sociala medier kombinerat med native-annonser och PR-aktiviteter.
Lena Högfeldt
tf VD Hjerta
Resultat
Det nya Hjerta växer. Allt fler förmedlarföretag och rådgivare ansluter sig och vill verka under det nya varumärket. Den första digitala kampanjen under våren 2018 mottogs mycket bra, både externt och internt, med resultat väl över förväntningarna. Med det nya varumärket är Hjerta nu rustat för att möta konkurrenterna. Ett varumärke blir starkt när förväntningar och löfte stämmer överens med kundens upplevelse. Att bygga ett varumärke tar tid. Den resan fortsätter.