Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Frukostseminarium Stockholm
Jobba hos oss
Julgåva
Lunchseminarium
Lunchseminarium Göteborg
Lunchseminarium Stockholm
Narva växer
Nyhet
Spaning
Tävling

 
Utmaning
Svensk barncancervård behöver mer resurser. En granskning från Barncancerfonden vittnar om brist på sjuksköterskor, vårdplatser och tid. Det slår hårt mot cancersjuka barn och deras familjer. Var fjärde vårdplats saknas och svårt sjuka barn tvingas flytta till andra avdelningar och sjukhus.

För att skapa en förändring tog Barncancerfonden och Narva fram en påverkanskampanj med syfte att informera om bristerna inom barncancervården och med mål att förmedla Barncancerfondens krav på förändring till berörda politiker.

Strategi
Med det kommande valåret såg vi möjlighet att driva opinion för frågan om personalbrist inom barncancervården. En viktig fråga som med allmänhetens hjälp och påtryckningar kunde ge oss möjlighet att nå hela vägen fram till Socialdepartementet. Genom att bygga ett stort, allmänt engagemang ökade vi chanserna att nå det slutliga målet, att få socialminister Annika Strandhäll att uppmärksamma problemet och träffa Barncancerfonden.

För att nå ut och nå fram till relevanta beslutsfattare skapade vi den integrerade kampanjen ”Om jag var socialminister”. I stället för att låta Barncancerfonden vara den primära rösten för kampanjen, lät vi tre barncanceröverlevare stå i centrum. Genom att sprida deras berättelser och upplevelser av barncancervården i sociala medier skulle vi skapa uppmärksamhet och driva engagemang. De berättade vad de skulle göra för barncancervården om de var socialministrar och avslutade med en önskan om att få träffa just, socialministern.

Resultat
Med stort engagemang i sociala medier nådde vi fram till Annika Strandhäll på bara några timmar. Kampanjen fick stor uppmärksamhet med en total räckvidd på nära 18 miljoner i redaktionella medier. Barnens filmer har visats över en miljon gånger och delats över 23 000 gånger, utan sponsring av inläggen.

Barncancerfonden har nu en närmare dialog med Annika Strandhäll om vad som behöver göras för att förbättra vårdsituationen och kompetensförsörjningen inom barncancervården. Annika har även lovat att avsätta 500 miljoner kronor per år till cancervården och för första gången någonsin öronmärkt budget specifikt till barncancervården.

Men viktigast av allt, barnen fick möjlighet att praktisera som socialministrar för en dag och framföra vad som krävs för en förbättrad barncancervård.

Priser och nomineringar
Polaris Awards 2018: Guld i kategorin Social media
Polaris Awards 2018: Guld i kategorin Public affairs
SABRE Awards EMEA 2018: Finalist i kategorin Integrated marketing
Stora PR-priset 2018: Brons