Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Frukostseminarium Stockholm
Inbound marketing
Jobba hos oss
Julgåva
Krisövning
Lunchseminarium
Lunchseminarium Göteborg
Lunchseminarium Stockholm
Mingel
Narva lanserar
Narva växer
Nyhet
Samtal
Spaning
Tävling
Veckans spaning
Vinst

Tech-PR som berör

Tidigare i veckan arrangerade Narva ett lunchseminarium om hur man inom tech-världen bör tänka för att skapa kommunikation som sticker ut och berör.

Ett drygt 40-tal personer kom för att inspireras och fick med sig vad vi menar är fem gyllene råd för att lyckas.

Låt andra berätta er historia

För att öka sina chanser att nå ut med sitt budskap kan det vara en god idé att göra en kommunikativ inventering utanför bolaget. Vem eller vilka kan bära er röst? Låt exempelvis era befintliga kunder berätta er historia, inte bara genom case, utan genom att aktivt göra en insats för dom och lyfta fram deras affär. Se iZettles ”12 hour store” som ett mycket framgångsrikt exempel.

Var hjälpsam

Ibland är det inte alltid så lätt att särskilja sig med sina produkter och tjänster, inte minst inom tech-världen där många säljer konsulttimmar och avancerade lösningar. Men med omtanke kan man komma långt. Försök därför vara hjälpsam och dela med er av era kunskaper till såväl kunder som konkurrenter. Kanske är det via en blogg, en enklare tjänst eller app?

Väck känslor

Framgångsrik kommunikation väcker känslor. Oavsett om det är glädje, sorg eller rent av ilska – helt beroende på vad ni vill kommunicera till mottagaren och få denne att känna. Känsla bygger igenkänning, driver engagemang och bygger relationer som ger er stora möjligheter att rekrytera sociala ambassadörer som spridning i traditionella kanaler.

Var snabbfotad

”Seize the moment” må låta klyschigt. Men i vårt snabba medieklimat gäller det att fånga tillfället när det ges. Blir ni omtalade i sociala eller traditionella kanaler? Händer eller skrivs det om något som ni har en tydlig koppling till? Se då till att vara snabbfotad och försök komma på en lösning hur ni kan ta fasta på möjligheten. Ett framgångsrikt exempel var en snabbfotad kampanj av Samsung inför lanseringen av deras smartphone S6.

Tänk fritid

Hur sticker man ut när alla vill tala om områden så som it-säkerhet, mobilitet eller digitalisering i stort? Börja med att se över er målgrupp. För att nå ut till it-tekniker och it-chefer, måste vi använda samma kanaler vi alltid har gjort, eller finns de möjligtvis någon annanstans? Vad gör de exempelvis på fritiden? Glöm inte att våga se bortom yrkesrollen, it-chefen på bolag X kanske älskar cross-fit och att jamma med sitt band. Våga därför hitta nya kanaler för att nå ut med ditt budskap.