Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Frukostseminarium Stockholm
Inbound marketing
Jobba hos oss
Julgåva
Krisövning
Lunchseminarium
Lunchseminarium Göteborg
Lunchseminarium Stockholm
Mingel
Narva lanserar
Narva växer
Nyhet
Samtal
Spaning
Tävling
Veckans spaning
Vinst

Spaningar från Sustainable Brands i Paris

Förra veckan avslutades Sustainable Brands Paris – Europas största event med fokus på hållbarhet och innovation med temat ’Redesigning for a good life’.

I tre dagar möttes ledare för flera av världens mest framstående företag och organisationer för diskussioner om hur vi förnyar och designar om för att kunna leva både bättre och mer hållbart.

HÅLLBARA OCH FRAMGÅNGSRIKA
Från finansmarknaden fanns bland annat BlackRock Frankrikes VD Jean-Francois Cirelli på plats och poängterade att millennials är mer oroade över sociala utmaningar och klimatförändringar än tidigare generationer. Det innebär att det är nödvändigt att agera hållbart för att vara framgångsrika som företag. Danones VD Emmanuel Faber gick ännu längre och menade att ”Om vi inte är modiga så riskerar vi att bli meningslösa och dö som företag”.

VAD DEFINIERAR LYX?
Alexis Olans Haass, Director Sustainability Purpose på Adidas pratade om nyttan och svårigheten i att associera en produkt med nya värden. För att nå fram till slutkonsumenter med budskapet att en snygg sneaker inte bara är en snygg sneaker krävs att vi påminner dem om det varje dag. Giulio Bergamasch från L’Oreal argumenterade för en ny definition av ”lyx”. Den klassiska betydelsen är ”överflöd”, men i framtiden behöver innebörden vara ”överflödigt hållbar” – och det är det vi konsumenter behöver sträva efter i vårt sökande efter lyx och status.

Hållbarhetshjältarna Patagonia var självklart också på plats och pratade om sitt nylanserade purpose; ”Patagonia is in business to save our home planet”. De berättade att det inte bara är ett budskap i en banner på deras hemsida utan att det genomsyrar hela företaget. Exempelvis har de infört en policy som innebär att av två likartade kandidater ska de välja den som i högst grad åtagit sig att rädda planeten. Enligt Patagonias grundare Yvon Chouinard har det lett till stor skillnad i vilka människor som anställs.

VEM ÄR INTRESSERAD AV AVFALL?
Tom Szaky som är grundare av TerraCycle började med att fråga publiken hur många som drömde om att jobba med skräp när de gick i skolan. Bristen på uppräckta händer hjälpte honom illustrera vårt förhållande till sopor och avsaknaden av kreativa och innovativa lösningar till världens avfallsproblem. Det är för få som vill arbeta med avfall trots att det är en helt avgörande framtidsindustri!

ANSVARET FÖR AI
Under konferensens sista dag var det fokus på artificiell intelligens, och diskussionerna handlade mycket om vem som bär ansvaret för information och personlig integritet. Jean-Yves Art, Senior Director Strategic Partnerships på Microsoft, berättade om Microsoft initiativ ”AI for Good” som är ett försök att ta tag i det bristande ansvaret och avsaknaden av riktlinjer för mänskliga rättigheter inom AI. Elodie Nowinski, dekanus för Faculty of Creative Industries vid City of Glasgow College var mer kontroversiell och menade istället att det är den enskilda individens ansvar. Hon menade att användare av Facebook måste sluta var naiva och inte vara offer – om man inte vill att den egna datan ska delas så ska man helt enkelt inte lämna ut den.

GRETA-EFFEKTEN
Som en passning från den yngre generationen pågick ett Youth Hackaton under eventet. Bland annat höll de unga deltagarna upp gröna skyltar när de höll med om vad som sas på scenen och röda skyltar när de tyckte att de vuxnas åsikter saknade tillräckligt hållbara framtidsvisioner.