Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Frukostseminarium Stockholm
Inbound marketing
Jobba hos oss
Julgåva
Krisövning
Lunchseminarium
Lunchseminarium Göteborg
Lunchseminarium Stockholm
Mingel
Narva lanserar
Narva växer
Nyhet
Samtal
Spaning
Tävling
Veckans spaning
Vinst

Science based targets ökar träffsäkerheten

Fler företag än någonsin tar hållbarhet på allvar och sätter mål för att minska sitt klimatavtryck. Men målen är i bästa fall baserade på övergripande bedömningar av vad man hoppas kunna uppnå – och i värsta fall på rena gissningar.

Nu finns äntligen ett stöd för att sätta mål i linje med vetenskapen och Parisavtalet. Flera ledande svenska företag har redan hakat på initiativet, och flera är i startgroparna.

Vi på Narva arbetar just nu med flera uppdrag inom området och håller i oktober ett seminarium med fokus på science based targets.

Trots klimatångest, flygskam och stort fokus på hållbarhet har de svenska utsläppen bara minskat med en knapp procent de senaste tre åren, och globalt fortsätter utsläppen att öka. Kort sagt: fler behöver göra mer för att nå ambitionerna i Parisavtalet.

Allt fler företag ser klimatfrågan som affärsstrategisk och vill ha en hög ambitionsnivå i hållbarhetsarbetet. Många välkomnar därför det globala initiativet Science Based Targets Initiative (SBTi) som nyligen har släppt uppdaterade riktlinjer för att ta fram vetenskapligt baserade klimatmål i linje med Parisavtalets målsättning att begränsa den globala uppvärmningen till klart under under 2 °C, med ambition att stanna vid 1,5 °C.

I oktober bjuder Narva in till ett seminarium där vi berättar mer om science based targets och hur det kan skapa värde för det egna företaget samtidigt som det ökar möjligheterna att begränsa klimatförändringen.
Vi berättar mer om processen att beräkna växthusgasutsläpp, sätta klimatmål enligt SBTi samt strategier för att uppnå ambitiösa klimatmål. Vi har också ett panelsamtal med företag som redan är igång med arbetet för att diskutera fördelar och fallgropar.

Om du vill veta mer om SBTi redan nu, kontakta Johannes Zetterlund.