Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Frukostseminarium Stockholm
Inbound marketing
Jobba hos oss
Julgåva
Krisövning
Lunchseminarium
Lunchseminarium Göteborg
Lunchseminarium Stockholm
Mingel
Narva lanserar
Narva växer
Nyhet
Samtal
Spaning
Tävling
Veckans spaning
Vinst

Ökad kunskap viktigast när förtroendet för finansbranschen ska öka

Expertpanelen som diskuterade finansbranschens förtroende på Narvas frukostseminarium var enig om att det enskilt viktigaste för att öka förtroendet är ökad kunskap hur en bank fungerar och olika aktörers affärsmodeller.

– Det finns fortfarande en syn på banker som halvoffentliga institutioner, men med höga löner och hög avkastning. Tyvärr är bankernas företrädare ganska passiva när det gäller att förklara för kunder och allmänhet om vilken nytta man gör både för individer, företagande och samhälle, vilket bidrar till ett bristande förtroende, säger Gunvor Engström, som bland annat är styrelseledamot i Tredje AP-fonden och Länsförsäkringar Fondförvaltning.

Henrik von Sydow, tidigare moderat riksdagsledamot och ordförande i Riksdagens skatteutskottet och nu på Carnegie Privatbank framhöll att branschens självbild när det gäller medias bevakning och förtroendefrågan är lite väl hård:

– Det finns många andra branscher som också är hårt granskade och ifrågasatta, inte bara vår. Jag tycker att vi som bransch måste bli bättre på att förklara samhällsnyttan som branschen bidrar med. Utan en fungerande finanssektor skapas det ingen tillväxt, det sambandet är viktigt att människor förstår, säger Henrik von Sydow.

Den ökande regleringen innebär också en risk enligt Ulrika Boëthius, förbundsordförande i den fackliga organisationen Finansförbundet:
– Sedan finanskrisen har det skapats 60.000 sidor med nya regler. Det är få som klarar av att se hur dessa regler bildar en helhet. Risken är att det slår över och skapar utrymme för nya aktörer som är helt oreglerade som exempelvis peer-to-peer-lending, säger Ulrika Boëthius.

Nordnets Sverigechef Eva Trouin passade på att ge storbankerna en känga:
– Transparens är helt avgörande för ökat förtroende. Tyvärr saknar flera storbanker och försäkringsbolag intresse för att vara öppna eftersom till exempel transparenta priser och avgifter skulle innebära att de riskerar att tappa kunder. Vi tror på finansiella innovationer med kundnytta, transparenta kostnader, samt tillgängliga experter i sociala medier för att möta kunderna.

Läs mer om Narvas seminarium på Finanslivs och Veckans Affärers webbplatser:
http://www.va.se/nyheter/2015/04/22/gunvor-engstrom-bankforeningen-ar-ett-skamt/
http://www.finansliv.se/redaktionen/hur-ska-vi-fa-folks-fortroende/
http://www.nordnetbloggen.se/finansbranschen-och-hogre-fortroende-gar-det-ihop/23/04/2015/