Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Frukostseminarium Stockholm
Inbound marketing
Jobba hos oss
Julgåva
Krisövning
Lunchseminarium
Lunchseminarium Göteborg
Lunchseminarium Stockholm
Mingel
Narva lanserar
Narva växer
Nyhet
Samtal
Spaning
Tävling
Veckans spaning
Vinst

Tuffa klimatmål växlar upp förändringstakten

Klimatmålen var i fokus när Narva ordnade ett expertseminarium om science based targets. Det är ett initiativ för att sätta vetenskapligt grundade klimatmål i linje med Parisavtalet.

I panelen fanns både forskarvärlden och flera av Sveriges främsta företag inom hållbarhet: Kim Hellström från H&M Group, Naghmeh Nasiritousi från Stockholms universitet, Malin Ljung Eiborn från BillerudKorsnäs, Fredrik Nilzén från Swedbank och Filip Elland från Castellum.

Företag visar vägen med Science based targets
690 företag världen över har anmält intresse för att få sina klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi), och 285 företag arbetar redan med godkända mål.

För att få sina klimatmål godkända av SBTi krävs att de är beräknade för att nå ambitionen i Parisavtalet, det vill säga att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader Celsius eller ”väl under” två grader.

Det är en hög ambitionsnivå som ställer utmanande krav på bolagen, men trots detta så växer intresset för SBTi snabbt.

– Aktieägare vill se hur företag arbetar för att nå sina hållbarhetsmål och ställer krav på styrelse och ledning att leverera tydliga och tuffa handlingsplaner, sa Filip Elland, hållbarhetschef på Castellum.

Panelen diskuterade även vad som krävs för att nå dessa tuffa klimatmål. Viktiga delar i det arbetet är samarbeten och att skapa affärsmässiga incitament för leverantörer som skapar en gemensam agenda.

– Vi har ett mål att vara klimatpositiva till år 2040. För att komma dit behöver vår tillverkning och våra processer ändras. Även branschen behöver ställa om, för att vi som företag och bransch ska kunna leverera mot de hårdare kraven, menade Kim Hellström, strategy lead för klimat på H&M Group.

En del av affärsstrategin
För BillerudKorsnäs är vetenskapligt baserade klimatmål en konkret del av affärsstrategin som sträcker sig till 2024.

– Vi tittar på varje investering längs med vägen för att se hur de kan stötta vår strategi att minska våra växthusutsläpp enligt våra mål, sa Malin Ljung Eiborn, direktör för hållbarhet och public affairs på BillerudKorsnäs.

Panelen konstaterade också att det inte kommer att vara en enkel resa att lyckas begränsa den globala uppvärmningen på en hållbar nivå.

– De lågt hängande frukterna har redan plockats – nu behöver de tuffa besluten fattas för att vi ska nå målen i Parisavtalet, menade Naghmeh Nasiritousi, klimatforskare vid Stockholms universitet.

Ledande företag har ett stort ansvar i den omställningen, bland annat genom att visa vägen genom strategier som grundar sig i vetenskapliga metoder och mål – men man kan inte bara förlita sig på de största företagen.

– Stora företag har långa beslutsprocesser som inte är anpassade för att göra de tvärvändningar som kan krävas för att nå hållbarhetsmålen. Ett stort ansvar ligger också på småföretagare, som kan anpassa och ändra sina processer mycket snabbare än storföretagen, sa Fredrik Nilzén, hållbarhetschef på Swedbank.

Om du vill veta mer om SBTi så hör gärna av dig till Johannes Zetterlund.