Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Almedalen
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Frukostseminarium Stockholm
Inbound marketing
Inför valet
Jobba hos oss
Julgåva
Krisövning
Lunchseminarium
Lunchseminarium Göteborg
Lunchseminarium Stockholm
Mingel
Narva lanserar
Narva växer
Nyhet
Panelsamtal
Samarbete
Samtal
Spaning
Tävling
Tips
Veckans spaning
Vinst
Webbinar
Webinar

Nobel som varumärke, hur mycket betyder det för Sveriges life science-industri?

Den 2 december höll Narva ett panelsamtal på temat ”Life science på export – kan Nobel hjälpa oss ute i världen?” Narvas Johan Gómez de la Torre och paneldeltagarna diskuterade bland annat frågor som – hur står sig svensk life science på andra sidan Atlanten? Öppnar Nobelpriset dörrar som annars varit stängda? Och hur lirar Sveriges Life Science-strategi med att svenska företag listar på börser sig utomlands?

På plats i panelen var:
– Jenni Nordborg, nationell samordnare för life science
– Andrea Ballagi, Vice President, Sales & Marketing, EMEA på Olink
– Mårten Steen, managing parter på Health Cap

Johan Gomez de la Torre inledde med frågan:

Har Nobelpriset någon betydelse för svensk konkurrenskraft inom life science?

Andrea Ballagi: Vi som svenskt bolag nämner ofta Nobel, det är väldigt välkänt och andan kring Nobelpriset stimulerar till internationella samarbeten. Det lockar också utländska forskare till Sverige. När vi för tre-fyra år sedan samlade våra viktigaste kunder från hela världen fick vi möjligheten att göra det på Nobelforum och det var en stor succé.

Jenni Nordborg: Jag tycker att det är väldigt roligt att höra att det används i praktiken. Det är självklart att Nobel som varumärke betyder jättemycket för Sverige och life science-området. Det står för kvalitet och kreativitet. Och att vi får ljus på Stockholm betyder också att vi pratar mycket om life science i Sverige, vi kan alltid relatera det till det senaste Nobelpriset och koppla det till praktik, det har en enorm betydelse.

Mårten Steen: Jag håller med, det är få priser som har sån historik som Nobelpriset i medicin och det sätter en lyskraft på Sverige att vi uppmärksammar det varje år i december. I en globaliserad värld så behöver vi promota oss själva. Och det gör vi väldigt naturligt via Nobelpriset. Det är också väldigt kul, som en Oscarsgala fast inom vetenskap.

Olinks teknologi är ju djupt rotad i svensk forskning, hur har ni upplevt möjligheten att kommersialisera upptäckterna som ni baserar er verksamhet på?

Andrea Ballagi: Vi har en innovativ och modern anda i Sverige, jag är ursprungligen inte från Sverige och har jobbat nästan hela mitt liv i internationella bolag och bott i olika länder och jag måste säga att Sverige upplevs alltid som väldigt modernt och framåt.

Enligt Andrea Ballagi var det mycket gynnsamt vid kommersialiseringen att företaget låg tvärs över gatan från labbet vid Uppsala universitet där forskarna som grundade bolaget fanns. Det hjälpte också till att dessa forskare var mycket välrenommerade med ett stort internationellt nätverk.
– Vi fick ett varmt välkomnande av den svenska marknaden och svenska forskare hjälpte oss också väldigt mycket att komma ut internationellt.

Er huvudmarknad är i USA, gynnar det ert anseende att ni är från Sverige?

Andrea Ballagi: Ja, absolut. Det är väldigt många svenska forskare inom vårt område som är kända över hela världen och det var definitivt en stor fördel som snabbt gav oss en öppning ute i världen.

Som riskkapitalbolag är ju Health Cap med och stöttar både med kapital och kunskap i de bolag som ni engagerar er i. Hur bedömer du förutsättningarna för att växa life science-företag i Sverige?

Mårten Steen: De är bra men det finns saker vi kan göra för att undanröja hinder och underlätta för företag att växa. Till exempel kring kliniska prövningar och utnyttjandet av hälsodata. Det är också viktigt att ett litet land som Sverige gör riktade satsningar på strategiska områden som cell-och genterapi, och att vi väljer på vilka områden vi ska ha spetskompetens. Sverige är också ett starkt produktionsland inom life science. Allt detta är viktigt för att life science-bolag ska kunna växa fram. Men kanske det absolut viktigaste är kapitalförsörjningen, eftersom detta är en mycket kapitalintensiv bransch. Och där tycker vi att Health Cap fyller en viktig funktion med investeringar i Sverige och övriga Norden, och när vi investerar så gör vi det tillsammans med andra internationella investerare så att det blir en hävstång. Vi jobbar också mycket med att öka konkurrenskraften och synligheten för våra bolag på internationell nivå.

Jenni Nordborg: Det kan inte nog understrykas vilken betydelse det har att vi har Health Cap som kan syndikera med stora internationella investerare, som också har förmågan att i stället för att titta på hur länge pengarna räcker utan i stället på hur snabbt ett bolag kan växa. Även om det tar lång tid inom life science så måste vi kunna växa bolagen med en motsvarande internationell hastighet och där är Olink ett fantastiskt exempel. Sen lyfter ju Mårten också fram de här viktiga komponenterna som vi faktiskt har i Sverige när det gäller life science – det här är en av våra basnäringar för vi har så tung life science-produktion som utgör en stor del av vår export, och det är viktigt för Sverige som helhet och som life science-nation.
Men ramverket för att stärka life science-branschen kommer aldrig vara klart utan vi har mer att göra på flera områden. Utan integrering av forskning i både hälsosjukvård och näringsliv kommer vi inte att kunna hänga med, varken i ett hälsoperspektiv eller ett konkurrensperspektiv.

Vill du ta del av panelsamtalet i sin helhet kan du göra det här.