Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Frukostseminarium Stockholm
Inbound marketing
Jobba hos oss
Julgåva
Krisövning
Lunchseminarium
Lunchseminarium Göteborg
Lunchseminarium Stockholm
Mingel
Narva lanserar
Narva växer
Nyhet
Samtal
Spaning
Tävling
Veckans spaning
Vinst

Dina mål är viktigast – inte kanalerna

”Traditionellt” och ”digitalt” är förbi. Om vi på riktigt vill bli relevanta nu och en god tid framöver behöver vi röra oss från tidsbundna definitioner, skriver Jimmy Larsson, kommunikationsstrateg på Narva.

Jag vill påstå att orden vi kommunikatörer använder oss av för att beskriva vad vi gör spelar stor roll. Vare sig vi pratar om digital eller traditionell kopplat till reklam, PR, marknadsföring, internkommunikation eller vilken typ av kompetens vi sitter inne på. Att leva i en tid där vi ramat in vanor som att se på TV, läsa tidningen eller åka tunnelbana som ”traditionellt” och att scrolla igenom sociala medier framför Netflix, läsa senaste nyheterna på telefonen eller ta hem en app för att se vilken tid tunnelbanan åker som ”digitalt” kan lätt bli förvirrande.

Det känns inte längre som en nyhet att tala om problematiken med att binda sig till fiktiva uppdelningar och hur det leder oss i fel riktning när vi skapar kommunikation, men framförallt när vi bygger upp våra organisationer. På samma sätt som sälj- och marknadsavdelningen allt för länge setts som separata enheter gör vi nu samma vägval med digitalt och traditionellt.
När studenterna med inriktning PR på USC Annenberg i USA får frågan om vilka tekniska kunskaper de tros behöva i framtiden är de fem viktigaste sakerna User Experience (UX), Digital Design, Search Engine Optimization (SEO), Video Production och Big Data Analytics. Om detta stämmer kommer vi ha arbetsgivare som inte längre vet ifall deras nästa anställning inom PR ska definieras som Digital Specialist eller Traditionell PR-expert. Men för att inte fastna i semantik skulle jag föreslå att vi blickar bakåt för att sedan blicka framåt med hjälp av ett citat från en reklamman vid namn David Ogilvy;

”Jag riskerar att bli fördömd av idioter som hävdar att någon teknik som har varit i bruk mer än två år är ipso facto föråldrad.” (Min översättning)

Ogilvy lyfter problemet med att springa efter varje ny trend och påminner oss i samma text om att den enda teknik som krävde förändring under hans tid var de facto TV:n. Trots det blev TV-specialisten inte långvarig. Idag kan det med viss överlappning anses vara datorn, våra smarta telefoner och möjligtvis röststyrning. Varför detta citat spelar roll är för att det sätter fingret på något som förblir en sanning – det är sällan kommunikationen i sig som revolutioneras.

Om vi på riktigt vill vara relevanta nu och i en god tid framöver behöver vi röra oss från tidsbundna definitioner så som traditionellt och digitalt och istället fokusera på att få ledningsgruppen att börja prata om definitioner som; kreativitet och effektivitet. Om vi ska lyckas med det behöver vi bryta med tidigare organisationer och istället förstå hela det perspektiv som rymmer sig i traditionellt och digitalt, och sedan implementera det. Affärsmodeller som igår ansågs lönsamma raseras när nya definitioner av er kategori dyker upp. Grunden i innovation och transformation är att driva på för en konstant förändring. Det finns ingen plats för traditionella kampanjer eller digitala byråer i en samtid där innovation och transformation skapar än mer efterfrågan på kreativitet och effektivitet – i alla kanaler.

Det behöver även fortsatt vara vad vi vill uppnå med kommunikationen som är vår inramning, inte vilka kanaler och verktyg vi använder för att ta oss dit.

Om du vill veta mer, kontakta Jimmy Larsson.