Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Frukostseminarium Stockholm
Inbound marketing
Inför valet
Jobba hos oss
Julgåva
Krisövning
Lunchseminarium
Lunchseminarium Göteborg
Lunchseminarium Stockholm
Mingel
Narva lanserar
Narva växer
Nyhet
Samtal
Spaning
Tävling
Tips
Veckans spaning
Vinst
Webbinar
Webinar

Dags att blicka bortom netto-noll

I början av augusti släppte den internationella klimatpanelen IPCC sin sjätte rapport. I rapporten slår IPCC återigen fast att mänskliga aktiviteter är den viktigaste faktorn i de eskalerande klimatförändringarna – och den alltmer uppenbara ökningen av extremväder som följer i temperaturökningens spår.

Rapporten visar att det är extremt bråttom att vidta kraftiga åtgärder för att minska utsläppen, annars riskerar vi temperaturökningar på över tre grader vilket skulle ha förödande konsekvenser för hela planeten.

Sommarens bränder och skyfall världen över vittnar också om att vi redan nu måste anpassa oss för att hantera konsekvenserna av klimatförändringarna. IPCC:s rapport målar upp en framtid där, oavsett om vi drastiskt lyckas minska utsläppen eller inte, måste lära oss att hantera konsekvenserna av extremväder så som skyfall och värmevågor.

Den senaste IPCC-rapporten är på många sätt en upprepning av budskap vi fått många gånger tidigare, men för våra uppdragsgivare ser vi två områden som är mer affärskritiska än någonsin.

Öka motståndskraften
IPCC:s rapport visar att även om Parisavtalet uppnås och den globala uppvärmningen begränsas till 1.5°C så kommer extremväder och ökade temperaturer att vara ett faktum. Det gäller därför att redan nu analysera hur detta kommer att påverka verksamheten och vilka åtgärder som behöver vidtas.

Riktlinjerna från The Task Force on Climate-Related Financial Disclosures (TCFD) möjliggör att på ett strukturerat sätt förstå hur olika klimatrelaterade risker och möjligheter påverkar eller kommer att påverka verksamheten och dess finansiella resultat över tid. Utifrån det kan affärsstrategin anpassas för att hantera de mest väsentliga klimatrelaterade riskerna och möjligheterna.

Dags att leverera
Det är fortfarande teoretiskt möjligt att nå Parisavtalets mål, men det är bråttom och kräver handling från både politik och näringsliv. Många bolag har satt utmanande mål – men det som saknas är ofta en trovärdig handlingsplan för hur målen ska uppnås och resultat som visar att man är på rätt väg.

Frågan är också om ambitionsnivåerna räcker. Om vi ska lyckas begränsa den globala uppvärmningen kan det krävas en framtid med negativa utsläpp. Det betyder att netto-noll kanske inte är tillräckligt. För den som vill vara ledande inom klimat behöver man alltså börja analysera hur man kan gå bortom netto-noll; genom att ta ansvar för sina historiska utsläpp, driva innovation och planera för en framtid där man bidrar till att dammsuga atmosfären på växthusgaser. Det gäller både företag och nationer.

Slutsatsen är att det är dags att börja planera för konsekvenserna av oundvikliga klimatförändringar och samtidigt höja ambitionsnivån ytterligare ett snäpp – och börja leverera – för att skapa förutsättningar för den framtid vi vill ha. Politiken har en ypperlig möjlighet nu i november när det är dags för COP26 i Glasgow. Även företag har en viktig roll inför toppmötet – bland annat genom att hjälpa våra politiker att våga sätta rätt ambitionsnivå.

Linn Holmer
linn.holmer@narva.se