Utmaning
Volvo Environment Prize är ett av världens ledande miljövetenskapliga priser. Det instiftades av Volvo Group för 25 år sedan i syfte att belöna framstående upptäckter och innovationer inom miljöområdet. Idag hanteras utnämningen av en oberoende stiftelse med fristående jury och en vetenskaplig kommitté, bestående av ledande forskare.
Priset är sedan länge respekterat och välkänt i akademiska sammanhang. Med ett omtag och nya insatser önskade stiftelsen och initiativtagaren Volvo Group göra ett större avtryck och öka kännedomen om priset både i Sverige och internationellt.
Strategi
För att nå ut bredare producerades en populärvetenskaplig video om pristagaren. Filmen var en central del av kommunikationen. Den visades på prisutdelningen och distribuerades till medier, publicerades på YouTube och andra kanaler, inte minst den egna webbplatsen för miljöpriset www.environment-prize.com. Noga utvalda journalistkontakter var också en viktig del i arbetet för att nå ut och skapa uppmärksamhet inför och i samband med prisutdelning som genomförs i november varje år.
För att öka kännedomen om forskarna och deras insatser kommuniceras initiativet genom ett nyhetsbrev till nyckelpersoner och beslutsfattare på flera hundra av världens ledande universitet, tankesmedjor samt organisationer inom miljö- och hållbarhetsområdet.
Uppdraget utvecklas nu till att omfatta en ökad digital närvaro och flera internationella aktiviteter för Volvo Environment Prize. Narva arbetar tillsammans med Tomorrow Media i uppdraget.
Resultatet
Både uppmärksamheten och genomslaget för priset har ökat. Antalet mottagare av nyhetsbrevet har mångdubblats och antalet nomineringar till Volvo Environment Prize har ökat markant under senare år.