Läkemedelsbolaget Bayer ville hitta ett sätt att höja kunskapsnivån kring benartärsjukdom, och rädda liv. Men intresset för åldersrelaterade sjukdomar är lågt. Vi behövde hitta en kreativ lösning som skulle uppmuntra både anhöriga och patienter att vara vaksamma på symtomen och riskerna med benartärsjukdom, utan att alarmera. Något som skulle väcka intresse och igenkänning och som kunde hjälpa fler till rätt behandling.
För att skapa intresse kring ämnet satte vi fingret på problemet, bokstavligen. Livsviktig information om sjukdomen förpackades i lättsamma filmer som spreds i sociala medier, på en dedikerad landningssida och inte minst i väntrummet via patient-TV. En checklista togs fram i syfte att fungera som stöd för patienten i mötet med vården. Det gav resultat. Över 60 000 personer besökte landningssidan under kampanjperioden och 10 000 personer laddade ner checklistan. Bäst av allt, Bayer lyckades nå ut med information kring en av våra minst kända, och mest allvarliga folksjukdomar.
Uppdraget
– Konceptutveckling
– Rörlig produktion
– Webbdesign
– Textproduktion