Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Frukostseminarium Stockholm
Inbound marketing
Jobba hos oss
Julgåva
Krisövning
Lunchseminarium
Lunchseminarium Göteborg
Lunchseminarium Stockholm
Mingel
Narva lanserar
Narva växer
Nyhet
Samtal
Spaning
Tävling
Veckans spaning
Vinst

Byt ut papegojan mot en guldfisk

Citatet ovan är hämtat från Varg Gyllanders nya bok ”Kris”, där han beskriver sju metoder för att identifiera och hantera kriser i verkligheten, och det fick inleda torsdagens seminarium kring krishantering och kriskommunikation.

Den mest hånande och omtalade kommunikationsstrategin har fått namnet papegojmetoden. Den innebär att man svarar exakt samma sak oavsett frågan eller hur många gånger den har ställts. Men byt ut papegojan mot en guldfisk, som har ett extremt kort närminne. Nollställ hjärnan och svara på frågan som vore det första gången.

Varg Gyllander har tidigare arbetat på Rikskriminalen och är nu som presschef vid Polisen i Stockholm. Det gör att han har lärt sig vad som fungerar och vad som inte fungerar. Han delade generöst med sig av sina personliga erfarenheter – även misstagen.

Han poängterade vikten av att alltid se individen i krisen, att ta hand om de egna. Ingen kommer att ställa upp för en organisation som kastar ut sina egna anställda i kylan för att det gynnar organisationen, i alla fall kortsiktigt. Denna metod kallas Hjärtat.

Övriga metoder som presenterades på seminariet var Scout, SOS och Pixel:

• Scoutens motto är ju att alltid vara redo. Varg Gyllander understryker betydelsen av att träna i vardagen. Lägg fram scenerier som kan inträffa och diskutera vad som bör göras ifall det blir verklighet.

• SOS står för säkerställ objektiv sanning. Det är svårt att tala sanning eftersom den ofta är subjektiv. Ta därför reda på den objektiva sanningen innan du uttalar dig. Testa den. Ifrågasätt.

• Pixel står för att ju fler som är engagerade, desto mer ökar möjligheten att komma ur krisen helskinnad. Tanken är att ge en så mångfasetterad och nyanserad bild som möjligt så att beskrivningen skapar en rättvisande helhetsbild.

Slutligen kunde Varg Gyllander konstatera att det enda du behöver för att klara en kris är kärlek och humor. Men han lade, efter att ha besvarat frågor och inlägg från deltagarna, till att det i vissa situationer faktiskt finns en helt annan metod som bör användas, nämligen total mörkläggning.