Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Frukostseminarium Stockholm
Inbound marketing
Jobba hos oss
Julgåva
Krisövning
Lunchseminarium
Lunchseminarium Göteborg
Lunchseminarium Stockholm
Mingel
Narva lanserar
Narva växer
Nyhet
Samtal
Spaning
Tävling
Veckans spaning
Vinst

5 spaningar kring IT-konsultbolag på LinkedIn

Bli LinkedIn-expert med Narva! Vi har analyserat hur IT-konsultbolagen använder sig av LinkedIn. Ta del av intressanta spaningar och användbara tips.


Konsultbolagen inom IT är aktiva på LinkedIn
Majoriteten av IT-konsultföretagen är aktiva på Linkedin och publicerar cirka sju inlägg per vecka. Men engagemanget per inlägg är extremt lågt i förhållande till antalet följare.


Många inlägg berör den egna verksamheten och de anställda
Alltfler IT-konsultföretag använder LinkedIn flitigt för att framhålla sina medarbetares kompetens och berätta om verksamheten. Hela 90% av företagen publicerar inlägg om och med sina anställda och 78% postar innehåll som lyfter den egna verksamheten.


Allt fler konsultbolag betalar för extra funktioner på LinkedIn
Över hälften av företagen betalar för en karriärsida. Karriärsidor ger företagen tillgång till fler funktioner som syftar till att de ska kunna profilera sin verksamhet på ett bättre sätt gentemot sina målgrupper. För att använda funktionerna kostnadseffektivt behövs planering av innehållet med tydlig målsättning.


Fler inlägg och stora följarskaror leder inte till högre engagemang
Det finns inget som visar att fler följare och hög frekvens på publiceringar leder till ett högre engagemang. Det betyder att genomsnittlig engagemangsnivå i form av likes och kommentarer (delningar redovisas inte på LinkedIn) påverkas av andra faktorer.


Få konsultbolag inom IT gör samarbeten med influencers
Det har varit sällsynt med influencersamarbeten på Linkedin. Endast 7% av de företag som ingick i analysen använder sig av influencers i sina kanaler. Detta skiljer sig helt från hur etableringen av influencersamarbeten ser ut i övriga sociala kanaler. Endast ett av företagen i vår analys arbetar med influencers. Där har inläggen från influencers visat sig få större uppmärksamhet och gillas i högre utsträckning än övriga inlägg.

Tyckte du att det här var intressant och vill veta mer? Ladda ner våra tips och rekommendationer i PDF-format genom att skriva upp din mailadress nedan.


Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.