Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Jobba hos oss
Julgåva
Lunchseminarium
Lunchseminarium Göteborg
Narva växer
Spaning
Tävling
Så bygger du varumärke med en podd

Så bygger du varu­märke med en podd

Det var ämnet för dagen på Narvas lunchseminarium, tisdagen den 20 juni. På plats var tre podcaststjärnor från två olika poddar och delade med sig av sina bästa tips.

Panelen bestod av Leone Milton, grundare av Bianca och Leones Lyckopodd, samt Jonas Edström och Björn Arvidsson från Sjukvårdspodden. Seminariet modererades av Annika Sundström, partner och chef Public Affairs.

Seminariet inleddes med att journalisten Leone Milton berättade hur hon startade sin första podd, Hard Comedy redan 2010 men att det inte riktigt blev som hon tänkt sig. När hon och komikern Bianca Meyer sedan startade Lyckopodden 2014 på uppdrag av 2,6 miljonerklubben så var hon sugen på revansch. Och revansch fick hon – Lyckopodden gjorde succé med över 100 000 lyssnare redan första säsongen.

– Det fanns en hel del pratpoddar och modepoddar, vi ville ta ett annat grepp och prata om kvinnors hälsa i en pratpodd som samtidigt skulle ge lyssnarna värdefull information.

Vad var det som gjorde Lyckopodden så framgångsrik?

– Med Lyckopodden hade vi en tydlig plan om vad vi ville förmedla. Vi lade också upp podden i säsonger vilket är något som jag starkt rekommenderar, då blir det enklare att planera och att få sammanhang än om man har en podd som bara löper på med ett nytt avsnitt varje vecka, säger Leone Milton.

Jonas Edström och Björn Arvidsson, båda policychefer på läkemedelsföretaget Roche, startade hösten 2016 Sjukvårdspodden – jakten på den jämlika vården. De berättade att podden blev en kanal för de samtal som de redan hade med hälso- och sjukvården, och som nu kunde bli mer transparent.

– Det har också varit ett bra sätt att skapa innehåll kring vårt favoritämne, nämligen hur vi kan påverka för att skapa en jämlik hälso- och sjukvård. Vi har jobbat för att andra ska få komma till tals genom vår podd och gästerna har fått styra samtalet även om vi har haft en tydlig plan, säger Jonas Edström.

Konceptet visade sig vara minst sagt vinnande – i maj i år fick Sjukvårdspodden Polaris Awards och tog dessförinnan en fjärdeplats i sin kategori när svenska Podcastpriset 2016 delades ut.

Annika Sundström frågade också panelen om hur man praktiskt går till väga när man bestämt sig för att man vill göra en podd.

Jonas Edström berättade att det tog ett tag innan han och Björn Arvidsson blev varma i kläderna som intervjuare.

– I början behövde vi mycket hjälp med allt runt omkring så att vi kunde koncentrera sig på själva intervjun.

Leone Milton hade redan vanan inne att göra intervjuer men tog däremot hjälp med klippning för att förstärka dramaturgin.

– Klippning är otroligt tidskrävande, därför var det väl värt att ta in en expert, säger Leone Milton.

Experternas sex bästa poddtips

• Ta hjälp med klippning och dramaturgi i början
• Bra ljud är viktigt – om man inte har tillgång till en studio kan man hyra ganska billigt av olika produktionsbolag.
• Bjud inte in gäster bara för att de är kända. Satsa hellre på experter som kan hjälpa till att skapa en bra historia, det gör podden intressantare.
• Skapa en struktur som gör att den som lyssnar känner igen sig.
• Dela upp i säsonger, gärna med ett tema för att kunna pausa podden utan att det blir konstigt.
• Ta gärna olika roller om ni är flera personer, det gör samtalet mer dynamiskt.