Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Jobba hos oss
Lunchseminarium
Narva växer
Spaning
Tävling
Roche - Sjukvårdspodden – Narva
Utmaning

Som partner till sjukvården vill det internationella läkemedelsbolaget Roche samtala om de utmaningar som sjukvården står inför och bidra till en diskussion om jämlik vård. Hur skapar man en plattform som förflyttar och sprider diskussionen till maktens korridorer?

Strategi

Narva tog fram ett koncept där innovation, kommunikation och förtroende var de bärande elementen som bland annat omfattade en podcast med makthavare. Under hösten 2016 lanserades ”Sjukvårdspodden – jakten på den jämlika vården”.

Två policychefer på Roche – Björn Arvidsson och Jonas Edström – har i en serie personliga samtal diskuterat utmaningar och lösningar tillsammans med åtta av Sveriges tyngsta opinionsbildare och beslutsfattare inom vården.

Valet föll på en podcast eftersom det är ett manusoberoende, lättillgängligt sätt att mötas där lyssnarna snudd på sitter med vid bordet. Strategin byggde även på bedömningen att prioriterade målgrupper är vana vid podden som forum.


”Jämlik vård är en fråga som verkligen engagerar hela sjukvården. Vi på Roche vill bidra med att skapa en förändring.”

Björn Arvidsson
Policychef på Roche

Resultat

Med Sjukvårdspodden har Roche visat att företaget vill ta ett samhällsansvar genom att analysera och diskutera hur vården kan bli mer jämlik tillsammans med ledande opinionsbildare och beslutsfattare som representerar olika perspektiv – politik på olika nivåer, journalistik, myndigheter och idéburna organisationer.

Sjukvårdspodden vann pris i Polaris Awards. Det är en internationell tävling som uppmärksammar framgångsrika påverkanskampanjer.

Podden placerade sig även på fjärde plats i sin kategori när Svenska Podcastpriset 2016 delades ut.

Du hittar podden här.

 

Roche - Sjukvårdspodden