Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
After work
Case
Föreläsning
Frukostseminarium
Jobba hos oss
Lunchseminarium
Narva växer
Spaning
Tävling
Barncancerfonden – #topsaförlivet – Narva
Utmaning

I Sverige drabbas 300 barn av cancer varje år, en tredjedel får leukemi. För de svårast drabbade är en stamcellstransplantation livsavgörande. Då kontaktas Tobiasregistret som matchar med givare med rätt DNA.

Barncancerfonden initierade ett samarbete med Tobiasregistret för att kommunicera enkelheten i att registrera sig som givare. För det behövs fler; idag står nämligen var tredje patient utan passande donator.

Strategi

Narvas uppdrag var att ta fram en kampanj för poängtera vikten av ett utökat stamcellsregister. Med fler potentiella givare kan fler liv räddas. Vi identifierade inflytelserika personer och beslutsfattare som en central målgrupp. Vår utmaning var att få målgruppen att förstå att man genom en enkel topsning av kindens insida kan registrera sig som donator.

Vi utvecklade kampanjkonceptet #TopsaFörLivet, med fokus på egna och förtjänade kanaler samt fysiska möten. Almedalsveckan identifierades som en arena med goda möjligheter att nå ut och skapa spridning i förtjänade kanaler. Konceptet #TopsaFörLivet genomsyrade all kommunikation: logotype, mobil topsningsstation, informationsmaterial och registreringsprocessen (som bestod i att bli topsad).

Inför Almedalsveckan, när politiker och journalister samlas, bearbetades media och inflytelserika personer för att bygga förväntan och få nyckelpersoner att topsa sig och hjälpa till att sprida budskapet om #TopsaFörLivet i egna kanaler. Den mobila topsningsstationen placerades på strategiskt utvalda platser för att maximera synligheten.

Barncancerfonden liverapporterade om kampanjen på Twitter under hashtaggen #TopsaFörLivet och publicerade bilder och uppdateringar om beslutsfattare som deltog i initiativet.

Resultat

Kampanjen väckte stor nyfikenhet och bidrog till fler anmälningar till registret. Hundratals personer bidrog med DNA-prov på plats. Tusentals beställde hem topsningskit online. #TopsaFörLivet bidrog med hela 3 750 nya anmälningar till Tobiasregistret. Efter några månader gjordes den första matchningen med en person som topsats i Visby.

Branschmedia skrev om kampanjen och Sveriges Radios programledare topsades i livesändning. I sociala medier genererade kampanjen 10 577 likes, över 9 000 delningar och 131 kommentarer.

Kampanjen blev även nominerad till ”Hetast i Almedalen” 2016 för sitt uppfriskande sätt att kommunicera på. Kampanjen belönades också med brons i Stora PR-priset 2017.

#TopsaFörLivet du också!